کلمه دان یعنی سبدی پر از کلمه مفید

در این وبلاگ آخرین اخبار فرهنگی هفته ای که گذشت را مشاهده خواهید کرد

کلمه دان یعنی سبدی پر از کلمه مفید

در این وبلاگ آخرین اخبار فرهنگی هفته ای که گذشت را مشاهده خواهید کرد

سه کاهن مجید قیصری

سه کاهن

داستان در مورد کودکی حضرت محمد هست . وقتی در نزد دایه خود حلیمه به سر می برد و کاهنانی در صحرا به سراغ حلیمه و حارث می آینده تا در ازای پول این کودک را بگیرند و حلیمه هراسان تصمیم دارد هر طور شده محمد را به مادرش آمنه و پدربزرگش سردار برساند .

اینم یکی دیگه از تازه های نشر . خوشم اومد قشنگ بود نثرش هم ساده است هم ادبی و یک جور پر احساس بعد خود داستانش را هم من نمی دونستم یا نداشتیم و نخوندیم یا من فراموش کرده بودم . چیز ساده کوتاه و دوست داشتنی ای بود به نظر من .

مجید قیصری

انتشارات عصر داستان

آیین داوری دکتر مرتضی یوسف زاده

آیین داوری 


نویسنده: دکتر مرتضی یوسف زاده


کتاب حاضر در هشت فصل گرد آوری شده است ، فصل اول ؛ تعریف و جایگاه و پیشینه داوری که مباحثی چون روشهای مسالمت آمیز رفع اختلافات ، داوری در ترازو را مورد بررسی قرار داده است ، فصل دوم ؛ پایگاه حقوق داوری که مباحثی چون توافق به داوری ، شیوه های توافق به داوری ، توافق های خاص داوری ، داوری سازمانی (نهادی)را مورد بررسی قرار داده است ، فصل سوم ، تعیین داور که مباحثی چون آیین انتخاب داور در سطح ملی ، آیین انتخاب داور در سطح بین المللی را مورد بررسی قرار داده است ، فصل چهارم ؛ داوران که مباحثی چون شرایط داور شدن موانع داور شدن، را مورد بررسی قرار داده است . فصل پنجم ؛ اقامۀ دعوا در مرجع داوری و رسیدگی داور که مباحثی چون روند ارجاع اختلاف و رسیدگی در داوری ملی ، ارجاع دعوا و رسیدگی در داوری بین المللی مورد بررسی قرار داده است .فصل ششم ؛ آیین رسیدگی در داوری بین المللی که مباحثی چون اصول مشترک و اصول اختصاصی داوری بین المللی ، پیامدهای آغاز داوری را مورد بررسی قرارداده است . فصل هفتم ؛ صدور رای که مباحثی چون اختیارات داور در قانون داوری تجاری بین المللی ، صدور رای را مورد بررسی قرار داده است . فصل هشتم ؛ واکنش قانونی علیه رای داور که مباحثی چون ویژگی های رای داور و ویژگی تعرض به آن ، ابطال یا بطلان رای داور در نظام داوری ملی ، اعادۀ دادرسی نسبت به رای داوری بین المللی، آراء داوری مطلقاً باطل و مسائل اجرائی، را مورد بررسی قرار داده است .

ضرورت تنقیح پیش فهم های حقوق دانان درفهم راستین فلسفه حقوق

ضرورت تنقیح پیش فهم های حقوق دانان درفهم راستین فلسفه حقوق


نویسنده: سید محمد امین موسوی
.
فهم فلسفه حقوق یا چیستی فلسفه حقوق مانند فهم تمام متون فلسفی متاثر ازپیش فهم ها و پیش فرضهایی است که فهم فلسفه حقوق را هدایت می کند و فیلسوف حقوق که ممکن است حقوقدان باشد برای درک صحیح و فهم راستین معنا و مباحث فلسفه حقوق می بایست پیش فهم ها و پیش فرضهای خود را منقح و پاکسازی نماید این مقاله با تامل و تفکر درباب چیستی فلسفه حقوق ازنگاهی برون حقوقی به فلسفه حقوق می پردازد و به نقد نظر و دیدگاه برخی بزرگان علم حقوق می نشیند که فلسفه حقوق را شاخه ای از علم حقوق می دانند همچنین براساس تعریف ارایه شده از فلسفه حقوق به علل عدم پرداخت مباحث این چنینی درتاریخ حقوق کشومان که بخشی از تاریخ حقوق اسلامی و اندیشه فقهی و متاثر از آن است میپردازد و ضمن تشریح علل آن نتیجه پرسش از چیستی فلسفه حقوق و یافتن پاسخ صحیح را متذکر می گردد.

حق تکثیر:
نویسنده -
محل انتشار: نخستین همایش ملی فلسفه حقوق با تاکید بر فلسفه حقوق اسلامی
کتاب نا

وداع با ذوالفقار موسیقی مقامی

وداع با ذوالفقار موسیقی مقامی



1416319137125_2.jpg

پیکر استاد ذوالفقار عسگریان - دوتارنواز پیشکسوت - صبح امروز (سه‌شنبه، 18 آذرماه) در مشهد تشییع شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ی خراسان، پیکر این دوتارنواز برجسته‌ی خراسانی با حضور جمعی از مسوولان و علاقه‌مندان از مقابل مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) مشهد تشییع شد. استاد ذوالفقار عسگریان از دوتارنوازان برجسته‌ی خراسانی بود که عصر روز 16 آذرماه، پس از مدتی بیماری، دار فانی را وداع گفت.

در مراسم تشییع پیکر عسگریان، هوشنگ جاوید - پژوهشگر موسیقی مقامی - گفت: استاد عسگریان در عمر کوتاه خود، تکنیکی را ایجاد کرد که هیچ‌کسی نتوانست آن را تعریف کند.

این پژوهشگر موسیقی مقامی اظهار کرد: هیچ‌کسی نتوانست تکنیک استاد عسگریان را تعریف کند، زیرا او تکنیک علمی و سواد خواندن و نوشتن نداشت؛ اما مانند شمشیری دو سر در برابر تهاجم موسیقی‌های داخلی و خارجی ایستاد و وقتی نتوانست بخواند، سازش را ارتقا بخشید.

وی ادامه داد: استاد عسگریان مانند یک سرباز، فرهنگی و بسیار دلنشین و زیبا کار کرد.

این محقق و پژوهشگر موسیقی مقامی بیان کرد: در خراسان، کسی را پیدا نمی‌کنیم که او را نشناسد و با او همراهی نکرده باشد. عسگریان کسی است که روحش در صدای دوتارش باقی خواهد ماند و همه‌ی هنرمندان افتخار می‌کنند که در کنار او بودند و تار نواختند.

جاوید گفت: استاد عسگریان وقتی دید هجوم موسیقی‌های بیگانه در حال افزایش است، با خود فکر کرد که می‌تواند چه کاری انجام دهد که با تار، خود را به موسیقی نزدیک کند. او با همه‌ی نغمه‌ها و طوایف خراسان آشنایی داشت و آرام‌آرام با درک و درایت خود، پرده‌های سازش را افزود و کاری انجام داد که فارابی در قرن پنجم نیز همان را انجام داد.

او اضافه کرد: میراث این دوتار نواز، به‌دست شاگردان او رسیده و او از خود، میراث خوبی را باقی گذاشته است. با این حال و با همه‌ی توانایی‌هایی که استاد داشت، به او جفا شد؛ مسوولان فرهنگی استان باید پیران را دریابند که اگر از دنیا بروند، جانشینی برای آن‌ها وجود ندارد و ما امروز می‌بینیم که استاد عسگریان نیز افسانه‌ی خود را با قدرت گفت و رفت.

به گزارش ایسنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: راه و رسم هنرمندان را باید سینه‌به‌سینه به نسل‌های هنری بعد منتقل کنیم.

سیدسعید سرابی اظهار کرد: این دومین‌بار است که جامعه‌ی هنری استان خراسان در ماه‌های اخیر، داغ‌دار یکی از ستاره‌ها و چهره‌های برجسته‌ی موسیقی می‌شود. بعد از استاد پورعطایی که مدت زمان زیادی نیست از بین ما رفته است، امروز شاهد فوت مرحوم عسگریان هستیم که داغی بزرگ است. این داغ‌ها برای جامعه‌ی موسیقی استان و کشور، ضایعه‌ای بزرگ و اسف‌بار است.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: اگر این هنرمندان را از دست می‌دهیم، باید بتوانیم راه این عزیزان را سینه‌به‌سینه به نسل‌های بعد منتقل کنیم. اگر امروز استاد بین ما حضور ندارد، شاگردان بسیار ایشان که در این جمع نیز حضور دارند، باید بتوانند راه، کسوت و منش این استاد را ادامه دهند.

به گزارش ایسنا، در ادامه ‌یاین مراسم، حسام‌الدین سراج - خواننده - نیز گفت: در چند سال اخیر، بسیاری از هنرمندان و بزرگان موسیقی کشور را از دست داده‌ایم؛ پرویز مشکاتیان، جلال ذوالفنون، جلیل شهناز، حسن کسایی، همایون خرم، محمدرضا لطفی و سرور احمدی از جمله کسانی بودند که جای آن‌ها در جامعه‌ی موسیقی ایران خالی خواهد ماند.

همچنین سیدعباس عظیمی - مدیرعامل موسسه‌ی هنرمندان پیشکسوت - درباره‌ی درگذشت استاد عسگریان، اظهار کرد: ای کاش توجهی را که برای دوران بعد از حیات هنرمندان می‌گذاریم، اندکی از آن را به زمان حیات آن‌ها اختصاص می‌دادیم. در زمان حیات نیز با همدلی که بین هنرمندان باید باشد، آن‌ها می‌توانند شاهد گرفتن حق و حقوق خود به‌طور قوی‌تر باشند.

او افزود: موسسه‌ی هنرمندان پیشکسوت برای خدمت به هنرمندان و زیر نظر اداره‌ی فرهنگ و ارشاد، یک سال است که برای 150 هنرمند جشن تولد گرفته، ولی رسانه‌ها حتی یکی از آن‌ها را منعکس نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، سیدحمید موسوی - فرماندار تربت‌جام - نیز گفت: امیدواریم نسل جدید بتواند این الگوها را مشی زندگی خود قرار دهد. در واقع این فرهنگ غنی دیگر تکرار نخواهد شد و باید کسانی باشند که بتوانند ادامه‌دهنده‌ی این راه باشند که خوشبختانه شاگردانی که استاد عسگریان تربیت کردند، می‌توانند این راه را ادامه دهند.

کتاب سفید

کتاب سفید

تفاسیر روایی معروف شیعه

تفاسیر روایی معروف شیعه

در این کتاب تفاسیر روایی معروف شیعه به صورت توصیفی معرفی شده‌اند.

کتاب‌های تفسیری روایی شیعه به شکل کلی از جنبه‌های مختلف بررسی شده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد این اثر نخستین اثری است که به طور مستقل و گسترده در هفده محور شکلی و محتوایی، به هفت کتاب تفسیری برجسته: تفسیر امام عسکری،‌ تفسیر فرات کوفی، تفسیر قمی، تفسیر نعمانی، تفسیر عیاشی،‌ تفسیر البرهان و تفسیر نورالثقلین پرداخته است.

کتاب حاضر در بررسی موضع و سبک هر یک از مؤلفان در قبال موضوعات ده گانه به ارائه مقدمه، اخبار آخاد و نقل یا حذف سند، روایت موثق و غیر آن، استفاده از کتب تفسیری و غیر آن، نقل و نقد روایات اسرائیلی، نقل روایات درباره حروف مقطعه، در بیان فضیلت سوره‌ها، و قرائات آیات، نقل روایات اسباب نزول و تاریخی، و اخبار تأویل‌گرآیات توجه کرده است و در بعد محتوایی تفسیرهای مورد بحث، به موضوعات هفت گانه:‌معارف اعتقادی و مذهبی، شأن و مقام اهل بیت، اسرائیلیات، اخلاقی و تربیتی، فقهی، تاریخی زمان پیامبر و عصر اهل بیت و پیامبران پیشین و طرح مطالب با علمای عامه پرداخته است.

فهرست مطالب کتاب:

مباحث مقدمی

تفاسیر روایی و مقدار اعتبار آنها

بررسی موضع و سبک مؤلفان تفاسیر روایی

بررسی محتوایی تفاسیر روایی

مقایسه و ارزیابی بین موضع مفسران و محتوای تفسیرها

کتابنامه

نمایه اشخاص

نمایه موضوعات و کتاب

«معرفی تفاسیر روایی معروف شیعه» نگاشته محمود ابوترابی در سال 93 و در یازده، 480 صفحه از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.

این کتاب با شماره ثبت 525896 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود است.

دکتر محمد رجبی، رئیس منتخب ایفلا

دکتر محمد رجبی، رئیس منتخب ایفلا 

دکتر محمد رجبی از سوی برخی کشورهای عضو ایفلا برای نامزدی ریاست ایفلا پیشنهاد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با توجه به فراخوان فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) در سال 2015-2017 برای معرفی نامزد پیشنهادی انتخاب رئیس منتخب ایفلا و یا معرفی کاندیدا برای عضویت در هیأت امنای ایفلا، از سوی برخی کشورهای عضو ایفلا دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه مجلس برای این مهم معرفی شد.

به علت حضور فعال وی به عنوان رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در همایش رؤسای کتابخانه‌های پارلمانی جهان در کنفرانس سال‌های 2013 و 2014 ایفلا و با توجه به ارائه نشریات بین‌المللی کتابخانه مجلس در هر دو نشست ایفلا در سنگاپور و پاریس، نظر به سوابق بین‌المللی و فرهنگی دکتر محمد رجبی که سال‌ها عمر خود را در عرصه خدمات فرهنگی و کتابخانه‌ای صرف نموده و در ارتقا و رشد و تعالی جایگاه کتابخانه‌های مهم کشور نظیر کتابخانه ملی و کتابخانه مجلس نقش بسزایی داشته‌است و در حال حاضر نیز به عنوان رئیس کنسرسیوم محتوای ملی کشور نیز مشغول به خدمت می باشند، فراخوان بین المللی کاندیداتوری ایشان برای ریاست منتخب ایفلا اعلام شده است.

اروینگ گافمن و جامعه‌شناسی نوین

اروینگ گافمن و جامعه‌شناسی نوین

نویسنده _ 'فیلیپ منینگ ' _ در این کتاب با استفاده از رساله فوق لیسانس و دکترای 'ارونیگ گافمن ' () 1982 _ 1922 _ جامعه شناس آمریکایی _ عقاید و نظریه های وی را تشریح می نماید. در فصل اول شرح مختصری از کلیه عقاید , نظریه ها و روش های گافمن ذکر شده است . فصل دوم به موضوع رساله فوق لیسانس گافمن ('مامور پمپ بنزین ') , رساله دکترایش (رفتار ارتباطی در جزیره دیکسون ) و نظریه نمایشی او اختصاص دارد. گافمن در دیدگاه نمایشی , جهان را به مثابه یک صحنه تئاتر در نظر می گیرد و ویژگی های نمایش را به دنیای وسیع تر تعمیم می دهد. در فصل سوم 'نظریه بازی ' گافمن بیان می شود. در این نظریه وی زندگی اجتماعی را همچون یک بازی در نظر می گیرد . در فصل چهارم از اعتماد و قواعد کنش متقابل اجتماعی سخن به میان می آید . به نظر گافمن قواعد نامشهودی در کنش متقابل چهره به چهره وجود دارند که بر رفتار ما حاکم هستند. او در این مبحث قوانین زندگی را به قوانین ترافیک تشبیه می کند و نظم اجتماعی را به منزله مجموعه تنظیم کننده هنجارهای بنیادینی در نظر می گیرد که به قوانین ترافیک شباهت دارد. عناوین فصل های دیگر کتاب عبارت اند از: 'جامعه شناسی انحراف و انطباق گافمن ', 'اثر بعدی گافمن : تحلیل چارچوب ', 'روش های گافمن ' و 'گافمن و جامعه شناسی نوین '.

کتاب های «غربزدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» از نگاه مقام معظم رهبری/ نامه آیت الله خامنه ای به شمس آل احمد

کتاب های «غربزدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» از نگاه مقام معظم رهبری/ نامه آیت الله خامنه ای به شمس آل احمد

شمس آل احمد در دست نوشته ای در ابتدای این نامه نوشته است:
" آیت الله خامنه ای به شیوه عیاری و جوانمردی شان، چندین بار مرا نواخته‌اند. یکبارش در ایام ریاست‌جمهوری‌شان که من زیر فشار خانواده‌هایی بودم از ده، دوازده تن اعاظم اهل قلم که با همه‌شان در دوران‌هایی الفت‌هایی داشتم. اما از ابتدای انقلاب، و بروز علایق فردی، تقریباً با همه‌شان اختلاف‌نظرهایی یافتم و آنان افرادی بودند از اهل قلم هم نسل‌ من یا بعضی‌شان نسل پس از من. که هر کدام بجهتی از دید و نظر من پنهان، مقید شده بودند.

در آن زمان ریش نداری من، گهگاه، اینجا و آنجا بگرو مورد قبول بود. خدمت ایشان رسیدم و تقاضای ازادی ده‌نفری از افراد مورد علاقه‌ام را کردم و ایشان از موضع تازه قدرتشان - ریاست‌جمهوری - سفارشاتی کردند که آن افراد دو، سه ماهه آزاد شدند. زشت می‌دانم بیشتر از این و در این مجال از آن عوالم حرف بزنم.

باری دیگر و قبل از آن هنگام - ده‌سال پیش- ایشان به سؤال من از موضع مدیریت رواق در مورد جلال اظهاررأی کردند. که من یک دو جا، شمه‌ای از آن رأی را چاپ کرده‌ام. اینک زمان انتشار کل نظر ایشان برایم فراهم شده است. اگر تأخیری در این امر واقع شده است، تنها بعلت عدم مجال ممکن برای من بوده است که از این بابت شرمسارم."

متن کامل نامه آیت الله خامنه ای به این شرح است:

بنام خدا
با تشکر از انتشارات رواق

اولاً بخاطر احیاء نام جلال آل‌احمد واز غربت در درآوردن کسی که روزی جریان روشنفکری اصیل و مردمی را از غربت درآورد. و ثانیاً بخاطر نظرخواهی از من که بهترین سال های جوانیم با محبت و ارادت به آن جلال آل قلم گذشته است - پاسخ کوتاه خود به هر یک از سؤالات طرح شده را تقدیم می‌کنم:

1- دقیقاً یادم نیست که کدام مقاله یا کتاب مرا با آل‌احمد آشنا کرد. دو کتاب «غربزدگی و دست های آلوده» جزو قدیمی‌ترین کتاب هایی است که از او دیده و داشته‌ام. اما آشنایی بیشتر من بوسیله و برکت مقاله «ولایت اسرائیل» شد که گله و اعتراض من و خیلی از جوانهای امیدوار آن روزگار را برانگیخت. آمدم تهران (البته نه اختصاصاً برای اینکار) تلفنی با او تماس گرفتم. و مریدانه اعتراض کردم. با اینکه جواب درستی نداد از ارادتم به او چیزی کم نشد. این دیدار تلفنی برای من بسیار خاطره‌انگیز است. در حرفهایی که رد و بدل شده هوشمندی، حاضرجوابی، صفا و دردمندی که آن روز در قله‌ای «ادبیات مقاومت» قرار داشت، موج می‌زد.

2- جلال قصه‌نویس است (اگر این را شامل نمایشنامه‌نویسی هم بدانید) مقاله‌نویسی کار دوم او است. البته محقق اجتماعی و عنصر سیاسی هم هست. اما در رابطه با مذهب. در روزگاری که من او را شناختم بهیچ وجه ضدمذهب نبود، بماند که گرایش هم به مذهب داشت. بلکه از اسلام و بعضی از نمودارهای برجسته آن بعنوان سنت‌های عمیق و اصیل جامعه‌اش، دفاع هم می‌کرد. اگرچه به اسلام به چشم یک ایدئولوژی که باید در راه تحقق آن مبارزه کرد، نمی‌نگریست.

اما هیچ ایدئولوژی و مکتب فلسفی شناخته شده‌ای را هم به اینصورت جایگزین آن نمی‌کرد. تربیت مذهبی عمیق خانوادگی‌اش موجب شده بود که اسلام را اگرچه بصورت یک باور کلی و مجرد، همیشه حفظ کند و نیز تحت تأثیر اخلاق مذهبی باقی بماند. حوادث شگفت‌انگیز سال‌های 41 و 42 او را به موضع جانبدارانه‌تری نسبت به اسلام کشانیده بود. و این همان چیزی است که بسیاری از دوستان نزدیکش نه آن روز و پس از آن، تحمل نمی‌کردند و حتی به رو نمی‌آوردند!

اما توده‌ای بودن یا نبودنش. البته روزی توده‌ای بود. روزی ضد توده‌ای بود. و روزی هم نه این بود و نه آن. بخش مهمی از شخصیت جلال و جلالت قدر او همین عبور از گردنه‌ها و فراز و نشیب‌ها و متوقف نماندن او در هیچکدام از آنها بود. کاش چند صباح دیگر هم می‌ماند و قله‌های بلندتر را هم تجربه می‌کرد.

3- غربزدگی را من در حوالی 42 خوانده‌ام. تاریخ انتشار آن را به یاد ندارم.

4- اگر هر کس را در حال تکامل شخصیت فکری‌اش بدانیم و شخصیت حقیقی او را آن چیزی بدانیم که در آخرین مراحل این تکامل بدان رسیده است،‌ باید گفت «در خدمت و خیانت روشنفکران» نشان دهنده و معین‌کننده شخصیت حقیقی آل‌احمد است. در نظر من، آل‌احمد، شاخصه یک جریان در محیط تفکر اجتماعی ایران است. تعریف این جریان، کاری مشکل و محتاج تفصیل است. اما در یک کلمه می‌شود آن را «توبه روشنفکری» نامید. با همه بار مفهوم مذهبی و اسلامی که در کلمه «توبه» هست جریان روشنفکری ایران که حدوداً صد سال عمر دارد با برخورداری از فضل «آل احمد» توانست خود را از خطای کج‌فهمی، عصیان، جلافت و کوته‌بینی برهاند و توبه کند: هم از بدفهمی‌ها و تشخیص‌های غلطش و هم از بددلی‌ها و بدرفتاری‌هایش.

آل‌احمد، نقطه شروع «فصل توبه» بود و کتاب «خدمت و ...» پس از غرب‌زدگی، نشانه و دلیل رستگاری تائبانه. البته این کتاب را نمی‌شود نوشته سال 43 دانست. به گمان من، واردات و تجربیات روز به روز آل‌احمد، کتاب را کامل می‌کرده است. در سال 47 که او را در مشهد زیارت کردم سعی او را در جمع‌آوری مواردی که «کتاب را کامل خواهد کرد» مشاهده کردم.

خود او هم همین را می‌گفت. البته جزوه‌ای که بعدها با نام «روشنفکران» درآمد،‌ با دو سه قصه از خود جلال و یکی دو افاده از زید و عمرو، به نظر من تحریف عمل و اندیشه آل‌احمد بود. ]و ایشان اطلاع داشته باشند که خانواده آل‌احمد حتی در نظام نوین اسلامی هم، تاکنون موفق نشده‌اند ناشر قاچاقچی آن کتاب را در محاکم قضای اسلامی محکوم یا تنبیه کنند[ این کتاب مجمع‌الحکایات نبود که مقداری از آن را گلچین کنند و به بازار بفرستند. اثر یک نویسنده متفکر، یک «گل» منسجم است که هر قسمتش را بزنی، دیگر آن نخواهد بود. حالا چه انگیزه‌ای بود و چه استفاده‌ای از نام و آبروی جلال می‌خواستند ببرند بماند. ولی به هر صورت گل به دست گلفروشان رنگ بیماران گرفت ...

5- به نظر من سهم جلال بسیار قابل ملاحظه و مهم است. یک نهضت انقلابی از «فهمیدن» و «شناختن» شروع می‌شود. روشنفکر درست، آن کسی است که در جامعه جاهلی، آگاهی‌های لازم را به مردم می‌دهد و آنان را به راهی نو می‌کشاند و اگر حرکتی در جامعه آغاز شده است، با طرح آن آگاهی‌ها، بدان عمق می‌بخشد.

برای این کار، لازم است روشنفکر اولاً جامعه خود را بشناسد و ناآگاهی او را دقیقاً بداند ثانیاً آن «راه نو» را درست بفهمد و بدان اعتقادی راسخ داشته باشد، ثالثاً خطر کند و از پیشامدها نهراسد. در اینصورت است که می‌شود: العلماء ورثه الانبیاء.

آل‌احمد، آن اولی را به تمام و کمال داشت (یعنی در فصل آخر و اصلی عمرش). از دوم و سوم هم بی‌بهره نبود. وجود چنین کسی برای یک ملت که به سوی انقلابی تمام عیار پیش می‌رود، نعمت بزرگی است. و آل‌احمد به راستی نعمت بزرگی بود. حداقل، یک نسل را او آگاهی داده است و این برای یک انقلاب، کم نیست.

6- این شایعه (باید دید کجا شایع است. من آن را از شما می‌شنوم و قبلاً هرگز نشنیده بودم) باید محصول ارادت به شریعتی باشد و نه چیزی دیگر. البته حرف فی‌حد نفسه، غلط و حاکی از عدم شناخت است. آل‌احمد کسی نبود که بنشینند و مسلمانش کنند. برای مسلمانی او همان چیزهایی لازم بود که شریعتی را مسلمان کرده بود و ای کاش آل‌احمد چند سال دیگر هم می‌ماند.

7- آن روز هر پدیده ناپسندی را به شاه ملعون نسبت می‌دادیم. درست هم بود. اما از اینکه آل‌احمد را چیزخور کرده باشند، من اطلاعی ندارم، یا از خانم دانشور بپرسید یا از طبیب خانوادگی.

8- مسکوت ماندن جلال، تقصیر شماست - شمایی که او را می‌شناسید و نسبت به او انگیزه دارید. از طرفی مطهری و طالقانی و شریعتی در این انقلاب، حکم پرچم را داشتند. همیشه بودند. تا آخر بودند. چشم و دل «مردم» (و نه خواص) از آنها پر است و این همیشه بودن و با مردم بودن، چیز کمی نیست. اگر جلال هم چند سال دیگر می‌ماند ... افسوس. والسلام- سیدعلی خامنه ای.

تحلیل زبانی فلسفه

تحلیل زبانی فلسفه

کتاب در دو فصل تدوین شده است .فصل نخست مقدمه‌ای بر فلسفه تحلیل زبانی است که نویسنده با نگاهی گذرا به آرای 'راسل', 'ویتگنشتاین', 'کارناپ ' و 'رایل 'بر آن است زمینه را برای درک تحلیل زبانی فلسفه یا دلیل آوری و استدلال‌های زبانی بر مدعیان فلسفی, فراهم سازد .فصل دوم به بررسی مصادیق استدلال‌های زبانی در کتاب 'مواقف 'اثر 'قاضی عضدالدین ایجی 'اختصاص دارد . به‌زعم …