کلمه دان یعنی سبدی پر از کلمه مفید

در این وبلاگ آخرین اخبار فرهنگی هفته ای که گذشت را مشاهده خواهید کرد

کلمه دان یعنی سبدی پر از کلمه مفید

در این وبلاگ آخرین اخبار فرهنگی هفته ای که گذشت را مشاهده خواهید کرد

دینانی: ابن سینا با آثارش سهم به سزایی در فهم دین اسلام توسط ایرانیان داشته است

دینانی: ابن سینا با آثارش سهم به سزایی در فهم دین اسلام توسط ایرانیان داشته است


دینانی: ابن سینا با آثارش سهم به سزایی در فهم دین اسلام توسط ایرانیان داشته است


 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران، غلامحسین ابراهیمی دینانی در نشست معرفی کتاب «سخن ابن سینا و بیان بهمنیار» گفت: هراکیلیوس عالم هستی را همچون رودخانه ای فرض کرد و عنوان کرد که هیچ انسانی نمی تواند دو بار از این رودخانه عبور کند. معنی سخن این فیلسوف این است که عالم در حرکت است و سکون در عالم معنایی ندارد اما کسی این حرکت را نمی تواند بینید تصور می کند که عالم ساکن است.

او افزود: ملاصدرا قرن ها پیش عنوان کرد که جوهر عالم در حرکت است و برای بیان این سخن به آیات قرآن نیز استناد کرد. اما امروز شتاب در جهان سرعت اش افزون شده است وهمین شتاب موجب فصل بین نسل ها شده است. امروزه با این شتاب نه تنها پدر حرف پسرش را نمی فهمد بلکه یک جوان 25 ساله نیز دیگر نمی تواند حرف یک جوان 15 ساله را بفهمد.

دینانی با اشاره به این مطلب که شتاب فلسفه کمتر از شتاب علم است گفت: از زمان ارسطو تا ملاصدرا فلاسفه همواره با سه سوال بنیادی، آن چیست، آیا هست و چرا هست مواجه بودند اما پس از رنسانس و با وجود کانت این پرسش ها دگرگون شد و از آن زمان تاکنون این سه پرسش مطرح است که چه می توانم بدانم، چه کار می توانم انجام بدهم و به چه چیزی می توانم امیدوار باشم. در واقع از ارسطو تا ملاصدرا سوال ها هستی شناسی بود و کانت این سو پرسش ها شناخت شناسی است.

او افزود: کانت به صراحت می گوید که تا به امروز همه در پی این بودند که جهان را بشناسند اما حالا من می خواهم خود شناخت را بشناسم.

دینانی با بیان این مطلب که پرسش اساسی این است که چه می توانیم بدانیم، گفت: باید بدانیم که حدود معرفت انسان تا کجاست و در دنیای امروز تجربه حرف اول را می زند. سوال اینجاست آیا طبیعت را بدون شناخت قوانین آن می توان شناخت؟ آیا قانون را می توان لمس کرد.

وی در ادامه افزود: ابن سینا برخلاف استادان امروزی تنها چند شاگرد داشت و اتفاقا همان چند شاگرد اندیشه او را درک کردند و بهمنیار یکی از بهترین شاگردان او بود. اما امروزه جهان کمیت گرا شده است و کمتر به کیفیت کار دارند. امروز مهم است که در یک جلسه صدها نفر حضور داشته باشند اما چند نفر از این تعداد موضوع را می فهمند. اگر یک نفر یک موضوع را درک کند کافی است.

دینانی در ادامه سخنانش با طبقه بندی مردمان جهان به سه دسته گفت: دسته ای از مردم فرهیخته هستند، دسته دیگر فرهیخته نیستند اما درصدد یادگیری هستند و دسته سوم نیز باد از هر سو که بیاید به آن سو می‌روند.

این اندیشمند ابوعلی سینا را فیلسوف بی نظیری عنوان کرد که نمونه او هزاران سال دیگر نیز در جهان اسلام متولد نمی شود و گفت: ملاصدرا در سایه درک ابن سینا توانست تفسیر دقیقی از اسلام دست یابد. شانس بزرگ ما ایرانی ها این است که ابن سینا داریم. ایران از نظر فکر قابلیت این را داشت که ابن سینا داشته باشد اما در کشورهایی چون عربستان هرگز فیلسوف نخواهد داشت و در این کشور است که گروه های افراطی داعش شکل می گیرند.

دینانی مشکل جهان امروز را اندازه گیری هر چیز با معیار هندسه عنوان کرد و گفت: یکی از اندیشمندان غربی در جایی عنوان می کند که هیچ چیزی را نمی توانم بفهمم مگر این که با فرمول های ریاضی بیان شود. براین اساس آیا می توان معنویت را با فرمول بیان کرد. ابن سینا این گونه فکر نمی کرد.

او با اشاره به دیداری که با استادان دانشگاه استانبول داشت گفت: در این دیدار یکی از این استادان که اتفاقا مسلمان خوبی بود گفت، قرآن کریم در مکه نازل شد، در مصر قرائت شد و در ترکیه کتابت شد. من به او گفتم که یک جمله دیگر به آن اضافه کن قرآن در ایران فهمیده شد. در هیچ کجای جهان قرآن به اندازه ایران فهمیده نشده است.

مولف کتاب سخن ابن سینا و بیان بهمنیار گفت: معتقدم که اگر دنیای امروز سخن ابن سینا را مطالعه کند حتما به فهم درستی می رسد و بسیاری از مشکلات آن برطرف خواهد شد. باور کنید اگر ما ابن سینا نداشتیم با اعراب فرقی نداشتیم.

او افزود: ما ایرانی ها ملت با فکر و اندیشه ای بوده ایم و مسلمانی ما چه شیعه و چه سنی با اعراب فرق می کند. فاصله اسلام ما ایرانی ها با اعراب از غرب تا شرق است. اعراب قبل از قبول اسلام فرهنگ نداشتند و آنها از ایرانی ها راه و رسم حکومت را فراگرفتند.

دینانی در پایان سخنانش گفت: آیین تشیع کامل ترین آیین است و باید تلاش کنیم آن را حفظ کنیم و عمق آن را بفهمیم. برای فهم آیین تشیع خواندن کتاب سخن ابن سینا و بیان بهمنیار سودمند است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد